✿نازنازی✿

نکاتي ضروري درباره کودکان

1390/11/16 20:20
نویسنده : دریا
741 بازدید
اشتراک گذاری
معمولاً وقتي خانمي براي نخستين بار فرزندي به دنيا مي آورد، در شرايط مختلف با اظهار نظرهاي متفاوت و حتي متضاد اطرافيان روبرو مي شود. اين مسئله مادر جوان را سردرگم مي كند، به طوري كه نمي تواند تشخيص دهد رفتار مناسب و شايسته در هر موقعيتي كدام است. آشنايي با برخي مسائل مربوط به كودك و نحوه عملكرد صحيح مادر، مي تواند به شما كمك كند تا بدون نگراني و با آرامش بيشتري به فرزند دلبندتان برسيد.فرزند خود را بي جهت لوس نكنيد! نبايد با محبت و توجه بيش از حد، كودك را لوس و متوقع بار بياوريد. شرايط و موقعيت شما هميشه يكسان نيست.
نمایش اندازه واقعی
در بسياري مواقع شما با فرزندتان در منزل تنها هستيد و نمي توانيد با سرعت لازم خواسته هاي او را برآورده كنيد. بنابراين محبت و توجه بايد متعادل و به موقع باشد. كودك زماني كه گريه مي كند، انتظار دارد بلافاصله او را در آغوش بگيريد و مورد مهر و نوازش قرار دهيد؛ اما چنانچه مشغول كاري باشيد، نمي توانيد بلافاصله او را بلند كنيد. البته اگر مي توانيد بي درنگ به خواسته كودكتان پاسخ دهيد؛ و اجازه ندهيد مدتي طولاني گريه كند.ممكن است كودك در اثر تنهايي، بي حوصلگي يا نداشتن همبازي بهانه گيري و گريه كند، در اين موارد نيز بهتر است با مهر و محبت به سراغش برويد و او را در آغوش بگيريد. چنانچه كودك مدتي طولاني گريه كند و به او توجهي نشود، احساس مي كند كسي به خواسته هايش اهميت نمي دهد و از همين زمان نسبت به اطرافيان خود بي اعتماد مي شود؛ چون تصور مي كند نيازهايش برآورده نمي شود. در چنين حالتي ممكن است كودك عمداً بيش از حد معمول گريه كند!

به واكسن هاي دوران كودكي بسيار توجه كنيد!

برخي از والدين معتقدند كه بهتر است به جاي تزريق واكسن هاي فرزندشان در زمان مناسب، کودک به بيماري مورد نظر مبتلا شود تا بدنش براي هميشه در مقابل آن بيماري ايمن شود! اما اين تصور كاملاً غلط است. بايد بدانيد بسياري از بيماري هايي كه با تزريق واكسن مي توان به آساني بدن را در مقابل آنها ايمن ساخت، عامل مرگ و مير بسياري از كودكان جهان هستند. به علاوه كودكي كه به انواع بيماري ها مبتلا شود، از نظر بنيه بدني ضعيف و در مواردي رشد طبيعي او مختل مي شود. بنابراين حتماً با پزشك متخصص مشورت كنيد تا در زمان مناسب واكسن هاي لازم به كودكتان تزريق شود.

در مقابل رفتار نامناسب و خشن كودك صبور باشيد

برخي معتقدند اگر كودكي شما را گاز گرفت، شما هم متقابلاً او را گاز بگيريد. اما اين واكنش كاملاً نادرست است، زيرا كودك با اين رفتار نتيجه گيري نادرستي مي كند و اين گونه برخورد تأثيري منفي در رفتار وي خواهد داشت. به علاوه تفاوت ميان والدين و كودكان در چيست؟ اگر قرار بود شما نيز با كودك مقابله به مثل كنيد، چه اتفاقي مي افتاد؟ در آن موقع شما به «كودك آزاري» متهم مي شديد.بچه هاي كوچك به خاطر ناتواني در صحبت و تكلم، خشم و ناراحتي خود را با گاز گرفتن و يا پرخاش كردن نشان مي دهند. در مواردي هم كودك براي ارضاي حس كنجكاوي خود، ديگران را گاز مي گيرد. انگيزه كودك از اين رفتار هر چه باشد، بايد بياموزد كه ديگران ناراحت مي شوند و چنانچه او به اين رفتار ادامه دهد، تنها مي ماند. بهترين روش برخورد اين است كه به محض سر زدن چنين رفتاري از كودك، او را قاطعانه سرزنش كنيد، سپس چند لحظه اي تنهايش بگذاريد و به او بي توجهي كنيد.

مراقب عفونت گوش كودكتان باشيد

اغلب اوقات عفونت هاي گوش از گرفتگي بيني و گلو ناشي مي شود. با گرفتن بيني و گلو شيپور استاش (مجرايي كه از ناحيه پشت بيني به گوش مياني راه دارد) بسته مي شود. وزش باد در ايجاد عفونت گوش هيچ نقشي ندارد. يكي از مهمترين راه هاي جلوگيري از عفونت گوش كودك، دور نگه داشتن او از افراد سيگاري است؛ دود سيگار مي تواند عفونت گوش را تشديد كند. به علاوه هرگز در حالت خوابيده به كودكتان شير ندهيد، و حتماً سر او را كمي بلند كنيد.

نگران يبوست فرزندتان نباشيد

اگر چند روز كودكتان دچار يبوست شده، نگران نشويد؛ هيچ اتفاقي نمي افتد و او بيمار نخواهد شد. اغلب اوقات وقتي مادر شيردهي خود را به كودك قطع مي كند، كودك دچار يبوست مي شود. همچنين زماني كه والدين سعي مي كنند به كودكان چگونگي دستشويي رفتن را بياموزند، ممكن است آنها دچار اين مشكل شوند. به علاوه اگر فرزندتان خوب غذا نمي خورد و بدغذاست، بروز يبوست طبيعي است. چنانچه اين مشكل بيش از يكي دو هفته طول كشيد، به پزشك مراجعه كنيد. بدون مشورت با پزشك به كودك دارو ندهيد!
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)