✿نازنازی✿

راههاي جلوگيري از شب ادراري کودک

1391/3/27 12:05
نویسنده : دریا
4,465 بازدید
اشتراک گذاری
شب ادراري يکي از مشکلاتي هست که اغلب خانواده ها با آن در گير هستندبه همين منظور براي پيدا کردن راهکار آن به ادامه مطلب مي رويم

1 - از كودكتان بخواهيد پيش از خواب، دستشويي برود و در طول شب نيز براي تخليه ادرار، او را بيدار كنيد. اين يكي از مهم ‌ترين راه‌هاي جلوگيري از شب ادراري است.
2 - در طول روز مراقب كودك باشيد كه ادرار خود را براي ساعات طولاني نگه ندارد و در ساعت مشخصي به دستشويي برود.
3 - او را ترغيب به خوردن مايعات در طول روز كنيد. چون هر چه مايعات بيشتري وارد مثانه شود، حجم مثانه بيشتر مي ‌شود.
4 - از مصرف زياد مايعات در شب توسط كودك جلوگيري كنيد. مراقب باشيد كه كودك تقريبا 2 ساعت پيش از خواب از مايعات زياد استفاده نكند.
5 - از دادن نوشيدني ‌هاي حاوي كافئين مانند چاي، قهوه و نوشابه پيش از خواب به كودك تان خودداري كنيد.
6 - تشك كودك را با پوششي پلاستيكي بپوشانيد تا مانع از خيس شدن آن شود.
7 - از تشك‌هاي هشداردهنده استفاده كنيد. اين تشك‌ ها با اولين قطره ادرار، زنگ زده و كودك را با خبر مي ‌كند.
8 - هرگز كودك تان را به خاطر اين كار، سرزنش و تنبيه نكنيد. بلكه او را به خاطر شب ‌هايي كه رختخواب خود را خيس نمي ‌كند، تشويق كنيد.
9 - دسترسي كودك به دستشويي را آسان كنيد و در صورت مسافت زياد اتاق كودك تا دستشويي، از توالت ‌هاي قابل حمل در اتاق او استفاده كنيد.
در بعضي از موارد برخي داروهاي تجويزي مي ‌تواند مفيد باشد. اين گونه داروها ميزان ادرار شبانه را كم كرده و نتايج درماني سريعي دارند، ولي بايد تحت نظر پزشك مصرف شود. در مواردي هم استفاده از تشك ‌هاي هشداردهنده به همراه دارو‌‌درماني، بسيار مفيد واقع مي ‌شود.
در كودكاني هم كه دچار بي ‌اختياري ادرار ثانويه هستند، پزشك ابتدا علت بيماري را تشخيص مي ‌دهد و سپس اقدام به تجويز دارو مي ‌كند. برخي از داروها هم وجود دارند كه هم روي مغز و هم روي مجاري ادراري و مثانه تاثير مي گذارند.
با مصرف كوتاه‌ مدت اين داروها، موفقيت تا حدود
70 ‌‌درصد است، ولي در بيشتر موارد با قطع دارو، بيماري مجددا عود مي‌ كند. برخي از داروها هم هستند كه فعاليت و اسپاسم‌ هاي عضلاني مثانه را كنترل مي‌ كنند و به اين وسيله مانع از شب‌ادراري مي ‌شوند.

تمرين دادن كودك:
اما با وجود تمام راه‌هايي كه اشاره شد، مناسب ‌ترين روش، تحت كنترل درآوردن سيستم ادراري از طريق تمرين كردن است.
- به كودك خود بياموزيد زماني كه در طول روز احساس دفع ادرار مي ‌كند، به جاي رفتن به دستشويي، به رختخواب رفته و خود را به خواب بزند و براي خود زماني را تداعي كند كه در طول شب مثانه پُر شده و سعي دارد او را بيدار كند.
- در روش ديگر به كودك تان كمك كنيد تا بياموزد شب‌ها خود را از خواب بيدار كند و او را ترغيب كنيد كه اين تمرين را چندين بار در رختخواب انجام دهد. با چشمان بسته در رختخواب دراز بكشد و تصور كند نيمه ‌هاي شب مي باشد و مثانه‌اش پُر است و تحت فشار قرار دارد و سعي دارد او را بيدار كند. سپس از جا بلند شده و براي تخليه مثانه به دستشويي برود. بايد به كودك تان ياد دهيد كه در نيمه‌ هاي شب هم، همين كار را انجام دهد.
- اما چنان چه اين روش ‌ها كارآمد نبود، مي ‌توانيد خودتان اقدام به بيداري كودك تان در شب كنيد.
سعي كنيد با علامتي اين كار را انجام دهيد مانند روشن كردن چراغ، صدا زدن اسمش، تكان دادن او يا زنگ زدن ساعت.
- چنان چه كودك تان دير بيدار مي ‌شود، اين كار را 20 دقيقه ادامه دهيد. اگر پس از تكرار اين روش در 7 شب متوالي، كودك تان در پاسخ به آن علامت سريع بيدار شد، نشان مي دهد يا بهبود يافته است، يا آمادگي هشدار مثانه براي بيدار شدن را پيدا كرده است.
مطمئن باشيد ادامه انجام اين كارها، سرانجام به بهبودي كودك تان منجر مي شود. پس اميدتان را از دست ندهيد و پا به پاي كودك تان او را همراهي كنيد. فقط كمي صبر داشته باشيد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)